minipaj med rabarber och jordgubbar

Jag ville prova på något nytt att baka idag och eftersom jag inte direkt är någon stjärna i köket bestämde jag mig för något lätt, paj! Eftersom bikinisäsongen kryper närmare även om man inte tror det idag eftersom det är snöstorm ute så gör jag en lite smalare variant med kesella. Kesellan gör också att pajen blir frasigare och behöver inte förgräddas. För att göra detta receptet behöver ni:



¤ 4 dl vetemjöl
¤ 75 g smör
¤ 50-75 g kesella
¤ 1/4 tsk bakpulver
¤ Smaksätt degen med vaniljsocker och kanel (jag lovar att det är gott med kanel i)
¤ 500 g Rabarber och jordgubbar/sylt

Börja med att blanda ihop alla torrvaror och ta valfri mängd vaniljsocker och kanel. Tänk på att kanel smakar ganska mycket så ta inte för mycket. Det är bättre med för lite än för mycket i detta fallet, vill ni ösa på med något gör det sedan med rabarberna istället...



Sedan tar ni och blandar i fettet, alltså smöret och kesellan. Jag tärnar smöret så det är lättare att arbeta ut i mjölet. Kesellan är lite lurig men börja med tre matskedar och jobba ut i degen så tar ni mer om ni tycker att det behövs för att få degen smulig som såhär...



När det är klart kommer ni till pysseldelen. Ta en liten bit deg och gör den till en boll och tumma sedan ut den till en rund form. Hur mycket deg ni tar beror givetvis på hur stora formar ni har. Lägg sedan degplättarna i formarna och försök få dom tunna annars är det risk att dom tynger ut formarna. Remember folks...estetik är överskattat här annars kommer ni bli galna!



Ta sedan rabarberna, är dom inte hackade finhacka dom och om ni vill kan man givetvis byta ut mot något annat tex annanas eller hallon. Jag lägger på en halv tesked med jordgubbssylt som fanns kvar sedan sommarens skörd för att få lite mer sötma och så får alltihopa en fin färg sedan (förhoppningsvis).



Efter det steget så är det dags att slänga in pajerna i ugnen. Kör dom mellan nedre delen och mitten i ca 20-25 minuter beror lite på vad ni har för ugn. Temperaturen ska stå på 200 grader. Titta till dom efter 20 minuter, har dom inte fått någon färg på kanterna så kan ni låta dom stå inne i 5 minuter till. Låt dom sedan svalna lite och klicka på lite marsansås eller grädde om ni känner att det blev för nyttigt med degen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0