Nattliga funderingar

Problemet med att jobba dubbla pass en dag är att förr eller senare kommer tröttheten övergå i övertrötthet utan dess like och jag tror att fallet är så nu. En bra sak som kommer ur det hela är att jag kan sätta igång med lite städninge här hemma och jag han läsa mer än vad jag planerat på jobbet så jag slipper läsa massa imorrn vilket gör att jag kan ta SOVMORGON! Wiiho, det gillar jag!




För övrigt läste jag något i Aftonbladet förut som irriterar mig något sjukt mycket. Det var en artikel som handlade om huruvida Victoria skulle få bli överlämnad av Kungen när hon gifter sig eller inte. Den första tanken som slog mig var " men va faaan, måste alla lägga sig i!" Men sen tänkte jag till lite och blev istället riktigt arg. Varför ska inte Victoria och Daniel få bestämma själva hur deras vigsel ska vara, old fashion eller inte. Okej, jag kan förstå att detta inte direkt är ett vanligt bröllop men av just den anledningen borde dom få som dom vill. Det är meningen att Kungen ska överlämna henne till "mannen av folket" och därigenom ge sitt samtycke till vigseln. Många ser då detta som att kungen lämnar över Victoria till en ny man som ska "ta hand om" henne. Men VAAARFÖR vrida och vända så mycket på det? Varför kan innte bara alla präster som vill lägga sig i, journalister och ärkebiskopen bara ge sig och låta dom ha SIN dag precis som dom vill? Det är ju trots allt deras bröllop och inte Svenska folkets. Och om jag ändå är igång och lägger mig i så har jag en åsikt till i detta. Fyra präster var intervjuade om sin åsikt i frågan och allihopa var överens om att man inte ska blanda in vad de klassade som "Amerikanska traditioner" i den svenska kyrkan. Enligt dem så har svenska kyrkan en flera hundraårig tradition av jämställdhet i äktenskapet. Då vill jag bara fråga en sak...Vad hände med frågan om homoäktenskap? Flera hundra årig tradition var det någon som sa...jag tror inte ens vi är uppe på ett år av den traditionen än. I rest my case! ÄÄÄÄH! Skit i Biskopar, präster och andra fjantar och jag säger bara GO FOR IT! Med det önskar jag Daniel och Victoria (ser ni, jag nämner mannen före kvinnan, förtrycker jag nu? Eller kanske något ännu värre, vanärar en blivande drottning?) en förträffligt jämställd och underbar bröllopsdag hur den än blir, vilka som än får som dom vill!




Natti natt!


Kommentarer
Postat av: Sandra Johansson

Å, du är så nytäkande! Själv blir jag mer och mer konservartiv för varje dag som går. haha :P Ska vi säga ondag? Det är den 26. Längtar!

2010-05-22 @ 09:36:21
URL: http://lajdidaj.blogg.se/
Postat av: Sandra Johansson

Det är nog så att det inte är brudparetsbröllop när det ett kungligbröllop, det är hela Sveriges bröllop. Jag lägger mig inte i, bara jag själv får vigas i kyrkan :) Vi kan väl bestämma tid nästa vecka, eftermiddagen passar nog bäst :)

2010-05-22 @ 12:47:19
URL: http://lajdidaj.blogg.se/
Postat av: Sanna

Såvitt jag vet är det inte ens gammal svensk sed att bruden överlämnas, det är helt enkelt inte svensk sed överhuvudtaget. Och det svenska kungahusets giftermål bör väl följa svensk sed och tradition? :D

2010-05-22 @ 19:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0