Studentens guide till vindjungeln

Idag är det onsdag och för mig betyder det helg för det mesta eftersom jag är ledig från skolan resten av veckan och jag brukar jobba helger så jag får passa på när lill-lördagen nalkas. Som student är oftast inte ekonomin på topp och det kan vara svårt att få ut det mesta av tusenlapparna så jag tänkte sätta ihop en liten vinguide åt er studenter (och er andra också som vill ha kvalité till bra pris). Jag har valt viner som finns på de flesta systembolag runt om i Sverige och alla kostar under 100 kronor.



Röda viner


Castillo de Gredos Red wine (nr 12797)
Ett lätt vin på tetra, perfekt att ta med ut eftersom man inte behöver vara rädd om flaskan. Smakar röda bär och kostar 52 kronor.

J.P. Chenet Cabernet-Syrah (nr 12808)
J.P har bra både vita och röda viner och denna varianten har en smak av lite lätt lakrits och bär. Fungerar både till mat och att dricka på festen. Kostar 59 kronor för en vanlig flaska.




Vita viner


Ecologica Santa Florentina Torrontés Chardonnay (nr 6231)
Studenter oftast inte bara prismedvetna utan tänker också på miljön och då är detta ett bra alternativ. Vinet är torrt men är fruktigt och har en bra eftersmak, kostar 66 kronor.

 Königsmosel Riesling (nr 7469)
Detta är min favorit bland budgetvinerna. Lättdrucket med smak av både äpple och päron. Detta vinet är halvtorrt med en behändig skruvkork samt kostar 64 kronor.




Rosé/Mousserande

Mulderbosch Rosé (nr 6077)
En fint rosé som passar till det mesta. Mild smak av sommarbär och örter. Åter igen en av mina favoriter och denna har också skruvkork vilket underlättar om man har den med på utflyckt. Vill dock varna lite för "tungt huvud" dagen efter så drick vatten till. Kostar 79 kronor.



Sist men inte minst vill jag slå ett slag för Asti! Varför då, kanske några av er tänker. Eran mamma, moster och mormor vet förmodligen vad detta är och skålar i det på nyårsafton men det finns en anledning. Det ÄR bra. Det finns många varianter så pröva er fram, det finns nog en för alla tror jag. Dom har olika karraktär men samtliga är fruktiga och lätta samt kostar under 100 kr.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0