Glädjen av en hund


Glädjen av en hund.

Att vilkorslöst bli älskad och att alltid ha någon som möter en när man kommer hem kan vara något av det bästa som finns. Att ha en hund är en välsingnelse, på riktigt. Hunden bryr sig inte om ifall du skulle ha en riktigt dålig hårdag eller en finne i pannan. Om du är ledsen kryper den upp bredvid dig, lägger huvudet på sne och undrar vad som är fatt och tröstar på sitt eget vis. En hund är en ständig vän som aldrig sviker, den står alltid på din sida, vaktar dig och har ditt bästa i sitt intresse. Skulle den kunna tala hade den fört din talan när du inte varit säker på vad du skulle sagt. Hunden känner DIG, ditt riktiga jag, utan ditt smink och den fasad du har utåt. En sann vän helt enkelt...

Ni som har hund vet säkert vad jag pratar om. Många som inte har hund förstår inte varför människor kan springa in i brinnande hus och riskera sitt eget liv för en hund. Drt är ju bara ett djur? Nej, det är inte bara ett djur, det är en familjemedlem som får lika stort värde som alla andra i familjen. Skulle du kunna lämna ditt barn åt sitt öde? Nej, hade det flesta svarat och precis likadant är det med hunden. Du ser efter den och ser till att den har det så bra det bara går för visst förtjänar din allra bästa vän det!

Under min uppväxt har vi haft djur och nästan hela tiden hundar. Det har blivit några stycken med åren men allihopa har satt sina spår för de har alla haft starka personligheter. Ingen har varit den andre lik men det är det som är charmen.

Som mitt liv ser ut nu har jag inte möjlighet att ha ett djur, jag är borta alldeles för mycket så det fungerar inte men lyckan är stor de gånger jag får besök av Asta. Hon är min mammas hund, en Norwishterrier. Hon är ett energiknippe utan dess like. Hon är ett och ett halvt år men beter sig fortfarande som en valp och vi befarar att det inte kommer sluta men det gör inte så mycket, det är ju hennes charm. Skulle man försöka få bort det försvinner en del av henne och det vill vi ju inte.

Den dagen jag har möjlighet att skaffa en hund kommer jag göra det, och med glädje. Men man måste välja valpen med omsorg. Hur mycket lotto det än kan verka brukar man känna ett visst band med någon av valparna i lådan. Gör man inte det, ingen panik, det finns mer hundar, mer valpar. Låt valet ta tid så du är säker när du får hem din nya bästa vän.



Asta hjälper till vid årets jordgubbsskörd.



Kommentarer
Postat av: mamma

Bra skrivit! Där ser man att det är nyttigt för barn att växa upp med djur, det lär dem att förstå vad det innebär att ha ett djur.

2009-11-16 @ 09:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0